Шановний гість, ласкаво просимо на мій блог!

Мене звуть Камишова Олена Василівна. Я працюю вчителем географії у Харківському ліцеї № 141, місто Харків, Україна. Рада, що Ви відвідали мій блог, і буду щаслива, якщо Вам вдасться почерпнути тут щось корисне для себе.

Розміщена на блозі інформація призначена для вчителів географії, учнів і всіх, хто любить географію та мандри. За допомогою блогу я б хотів: поділитися досвідом роботи з колегами та знайти однодумців, зробити процес вивчення географії творчим і захоплюючим.

Сподіваюся, інформація, яку Ви тут для себе знайдете, буде для Вас корисною і цікавою.

Опис досвіду


Тема досвіду:
«Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках географії»

 Адреса досвіду:
м. Харків,
вулиця Командарма Уборевича, 44-Є,
Харківський ліцей № 141
Харківської міської ради Харківської області

Провідна наукова ідея:
Пошук і впровадження в освітній процес  інноваційних технологій з метою підвищення інтересу учнів до навчання, ефективності навчання, підготовки громадян, здатних працювати в інформатизованому суспільстві.

Актуальність досвіду:
§  підготовка особистості «інформаційного суспільства»;
§  формування навичок роботи з інформацією;
§  стимулювання учнів до самостійного засвоєння інформації;
§  формування дослідницьких навичок школярів;
§  стимулювання пізнавального інтересу учнів  до предмету;
§  формування вміння  отримані знання застосовувати  в практичній діяльності;
§  формування і розвиток  навчально-організаційних умінь і навичок  учнів

  На сучасному етапі розвитку освіти виникає необхідність оновлення методів, засобів та форм організації географічного навчання.   В останні роки у педагогічній пресі неодноразово піднімалась проблема інформатизації навчального процесу. Саме тому вже декілька років працюю над темою: «Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках географії».
В науково-педагогічній літературі  технологія  визначається як системний метод створення,   застосування і  визначення  всього процесу викладання  та засвоєння  знань з урахуванням технічних і людських ресурсів  та  їх  взаємодії,  перед яким  стає завдання оптимізації  форм освіти.
Поняття  «інформаційно-комунікативні технології» об’єднує  в собі  всі можливості  впровадження  ІТ- технологій  в навчально-виховний процес.
Основними цілями  впровадження  інформаційно-комунікаційних технологій є:
-         формування  навичок роботи  з інформацією, розвиток  комунікаційної  компетенції;
-         підготовка  особистості  « інформаційного  суспільства»;
-         дати учню  стільки  учбового  матеріалу, скільки  він  може засвоїти;
-         формування  дослідницьких  навичок,  вмінь  приймати  оптимальні  рішення.
     Ідея  їх використання  на уроках виникла в США ще в  30-ті роки ХХ століття,  але найбільше застосування знайшла в ІІ половині ХХ століття в країнах Європи та Америки, а  на території  колишнього СРСР  лише в кінці ХХ -  на початку ХХІ століття.  У сучасній літературі існує багато різноманітних підходів до поняття  та можливостей інформаційно-комунікативних технологій на уроках географії (В.П.  Корнєв, С.Г. Дегтярьов, В.Н. Гудима, А.В. Барладин). Але  всі  дослідники згодні,  що їх використання  робить навчальний процес цікавішим та змістовнішим та, як наслідок,  підвищує якість навчання.
   За  оцінками спеціалістів,   впровадження  лише елементів  інформаційно-комунікативних  технологій  у  навчальний  процес здатне  підвищити ефективність  навчання  на  30-40%  .
  Успіху  в  навчанні, як  відомо,  можна  досягти  лише  тоді,  коли  в  навчальному  процесі  використовується  наочність. Застосування  комп’ютерів  у  процесі  вивчення  «некомп’ютерних»  предметів  і  надає   необхідну   наочність,  що  сприяє  зростанню  інтересу  учнів  до  матеріалу, дозволяє  глибше засвоїти  його.   Якщо  вчитель  ще і  залучає  учнів  до  підготовки  уроків, то  така  спільна  робота  стимулює  учнів  до  самостійного  засвоєння  інформації, навчає  вчитись і  отримані  знання  застосовувати  в  практичній  діяльності (прояв  соціалізації  навчання). Завдяки впровадженню  уроків з  використанням елементів  технології  поступово  змінюється  ставлення  учнів  до комп’ютера, який  замість джерела  агресивної  інформації  та  емоцій, яким  часто  є  комп’ютерні  ігри,  стає джерелом  знань,  засобом  вдосконалення  здобутих  умінь  і  практичних  навичок.
Найперспективнішими  можна  вважати  такі елементи  інформаційно-телекомунікативних технологій:
ü імітаційне  графічне  моделювання  різних  процесів та  явищ;
ü організація  географічних  дидактичних  ігор;
ü створення телекомунікаційних проектів;
ü створення  банків  даних, що  містять  різну  інформацію,  необ-хідну  для розвязання  навчальних  проблем;
ü використання  на  уроках  електронних  версій  атласів, створення електронних  карт  самими  учнями.
З метою формування дослідницьких навичок школярів потрібно використовувати такі елементи технології, які б сприяли підвищенню пізнавального  інтересу  учнів  до предмету. Потрібно, щоб вчитель не допускав розумового ледарства на уроці, яке ще В.Сухомлінський вважав «небезпекою, що морально калічить людину», щоб навчання було цікавим та ефективним для всіх учнів. Тому, ІКТ можна використовувати на будь-якому етапі уроку: при поясненні  нового матеріалу, закріпленні знань та навичок, повторенні та контролі знань учнів.
Так, на  уроках  вивчення  нового  матеріалу пояснення  вчителя  можна супроводжувати показом схем,  слайдів, карт, графіків, діаграм, а також динамічні моделі   природних процесів, які продовжені в часі, на дисплеях комп’ютерів або спроеціованих на мультимедійну дошку.   Це  дозволяє спрямувати  увагу  учнів на  найважливіші  моменти  теоретичного  матеріалу, допомагає учням  краще зрозуміти  та  запам’ятати  матеріал. Але не слід забувати, що не можна повністю заміняти пояснення вчителя інформацією на дисплеї, оскільки активність учня різко падає через 10-15 хвилин  такого навчання.
За  допомогою графічної  програми Power Point можна  створювати  презентації, що  дозволяє відібрати  саме  той  матеріал  і  в той  послідовності, який  потрібен  саме  для  конкретного  уроку. Крім  того, презентація  дає  змогу  і  враховувати  вікові  та  психологічні  особливості  учнів. Такий  прийом  сприяє  підвищенню  зацікавленості  учнів. Презентації  можуть  створювати  і  самі  учні, використовуючи  знання  з інших  предметів, насамперед  інформатики. Така  форма  роботи  підвищує  інтерес  учнів до  предмету, а  також  сприяє  розвитку  міжпредметних  звязків.
   Використовувати   можливості ІКТ  можна  і  для  перевірки  знань і  для виконання  учнівських  наукових  робіт тощо.
На уроках географії ставлю за мету формувати у учнів свідоме ставлення до навчання, розвивати вміння навчатись самостійно, використовуючи різноманітні методи та технології, в тому числі можливості ІКТ.
На різних етапах уроку використовую: 
ü можливості показу за допомогою анімації  протікання процесів , які продовженні в часі (наприклад, утворення боліт, льодовиків)  (на етапі пояснення нового матеріалу);
ü презентації, створені в програмі  РоwerPoint, як вчителем  (на етапі пояснення матеріалу), так і самими учнями (на етапах закріплення вивченого матеріалу, узагальненні знань);
ü тестові тренінги (на етапі актуалізації знань або  перевірки знань та вмінь);
ü деякі види практичних робіт проводжу на комп'ютері (на етапі  застосування знань та вмінь на практиці. Використання їх   дає  змогу, по-перше, скоротити  час  на  побудову  графічних  зображень, по-друге,  удосконалити  роботу  учнів  з  комп’ютером,  по-третє, звільнити  час  на аналіз  результатів  виконаної роботи  та  обговорення  проблемних  питань. Крім  того, в  останній  час  зявляються  програми, які  дозволяють  перевірити знання  карти. Компютер  дає  можливість вивчити, перевірити  себе, а  також  виправити свої  помилки;
ü в 10 класах, крім вище означених, використовую метод телекомунікаційних  проектів  при вивченні регіональної географії в рамках програми «Intell. Навчання для майбутнього». З  курсу  країнознавства  мною   була  запропонована  тема  для  дослідження «Ісландія – цариця  вогню та  льоду» та  поставлено ключове  питання: «Чи варто  ісландцям  шукати  кращої  долі?». Бажаючі  були  об’єднані у  групи  та  кожна  група  отримала своє  завдання: створити презентацію, використовуючи  можливості програми Power Point, публікацію, використовуючи  можливості всесвітньої  мережі Internet та   програми  Publisher.
В позакласній роботі також використовую можливості комп’ютерно орієнтованих  технологій, розроблено ряд позакласних заходів з використанням ІКТ;  при  підготовці  учнів для участі в турнірах та конкурсах різних рівнів використовую можливості електронних підручників, атласів, мережі Іnternet.
Накопичений досвід передаю шляхом індивідуальних порад, запрошення на уроки, відвідування уроків інших учителів, виступів на засіданнях ліцейського методичного  об’єднання  та  педагогічної ради.
Таким чином,  використання інформаційно-комунікативних технологій   підвищує інтерес до змісту навчання, збільшує активність учнів на уроці та   підвищує інтерес до змісту навчання, збільшує активність учнів на уроці та , найголовніше, зміщує акценти з мотивів навчання зовнішніх до мотивів навчання внутрішніх, з мотивів отримання оцінки до мотивів отримання знань.









































  




























Немає коментарів:

Дописати коментар