Шановний гість, ласкаво просимо на мій блог!

Мене звуть Камишова Олена Василівна. Я працюю вчителем географії у Харківському ліцеї № 141, місто Харків, Україна. Рада, що Ви відвідали мій блог, і буду щаслива, якщо Вам вдасться почерпнути тут щось корисне для себе.

Розміщена на блозі інформація призначена для вчителів географії, учнів і всіх, хто любить географію та мандри. За допомогою блогу я б хотів: поділитися досвідом роботи з колегами та знайти однодумців, зробити процес вивчення географії творчим і захоплюючим.

Сподіваюся, інформація, яку Ви тут для себе знайдете, буде для Вас корисною і цікавою.

Позакласні заходи

Мандруємо разом !
Материками і океанами


Мета: -  розвивати  творчі здібності учнів, здатність до групової форми робо-ти, формувати культуру спілкування,  вміння аргументовано доводити свою точку зору, виховувати інтерес до вивчення географії, вміння показати свою ерудицію  та кмітливість.

Хід гри:

На дошці – мапа. Ось материки,
Ось гори, ось річки, ось океани….
Рушаймо в мандри! І нехай зірки
Шлях вказують  сьогодні капітанам!
Південний Хрест – на південь вкаже шлях,
Полярна Зірка – напрямок на північ,
І наші бригантини на морях
Не знатимуть собі, звичайно , рівних!
Ні шторм, ні штиль, ні з неба блискавиця!
Бо знайдеться він, той меридіан,
Де нас чекає справжня таємниця!
Там крига Антарктиди, наче скло,
Там піраміди – вічні, мов химери,
Там кондора  стривожене крило
Майне перед очима в Кордильєрах.
Ось там палає діючий вулкан,
А там вночі у джунглях дивні тіні,
Й гойдає Атлантичний океан
Веселих і довірливих дельфінів..
Рушаймо в мандри! Ось Чумацький Шлях,
А ось палають зірками Стожари,
Там – острів Пасхи, там – пустель розмах,
Там – Африка й сніги Кіліманджаро!
Тож ,  до  штурвалу! Буде все гаразд,
Попутний вітер  цьому запорука!
Над мріями завжди невладний час..
Наш компас – географія – наука

( пісня )

Про мандри нас захоплює розмова,
Але ж цілком флотилія готова!
В захопливий та небезпечний путь
Сьогодні дві команди попливуть.
Навколо світу шлях наш пролягає,
Тож заперечень , мабуть, і немає,
Щоб екіпаж команд – це дійсно треба! –
Нам розповів хоч кілька слів про себе .

( представлення команд )
Команди повинні представити свою назву, пояснити чому саме так назвали.
( 2 бали)

Хто знає океани й,  навпаки,
Нам все розкаже про материки?
Географи є дійсно серед вас
Бо вже надходить і розминки час!

І тур. -  Розминка
Команда записує свою відповідь та віддає журі. (вірна відповідь 1 бал)
Про які материки та океани  йдеться?
1. ….На  екватор голову схилила,
     Тропік оторочив тонкий стан.
      Зливи теплі щічки її вмили,
      Щоб   любив красунчик океан.
                                                         (Південна Америка)
2. Цей материк від горя посивів,
   Під товстелезними льодами занімів,
   Найхолоднішу  шапку  на Землі
   На  нього  одягнули тіні злі.
                                                            ( Антарктида)
3.  Ногою  до  екватора  тягнулась,
   Але  стомилася  і не торкнулась,
   Бо  з  давнини  і  аж   понині
   Льоди  й  сніги  трима  на  спині.
                                                           ( Північна Америка)
4. Цей маленький материк
    До тепла, мов кішка, звик.
    Океан навкруг синіє,
    Жаркий тропік Землю гріє.
    І навкруг на сотні миль –
    Безгоміння темних хвиль.
                                                                 ( Австралія)
5. На екватор на гарячий
   Животом лягла та плаче,
   Що у неї невеселі
   Простягнулися пустелі.
   А в лісах густих гілеї
   Нишпорять малі пігмеї.             ( Африка)
6. Океани два жили,
Вік сварились, де могли.
За Америку –дівчину
Бризкала сердито слина.             
(Атлантичний та Тихий океан)


В командах всі згуртовані, міцні,
Та гідні капітани їх, чи ні ?
Аби здолати простір  океанів,
Спочатку є в нас конкурс капітанів

ІІ тур. –«Конкурс капітанів» ( 5 балів)
За відео сюжетом визначити природну зону  та територію та розповісти про неї
Савани Африки,
Екваторіальний ліс

Як настрій ? Гарний? А здоровя стан?
Попереду – Індійський океан!
Та вітер наробив  поганих справ:
Він нашу мапу  зовсім зіпсував..
Аби нам в океані не пропасти,
Потрібно мапу  із шматочків скласти!

IІІ тур – Географічна мозаїка ( 3 бали)
   Два учасника від команди отримують конверт із розрізаною мапою яко-гось материка, оцінюється швидкість та правильність складення мапи

А зараз екіпаж відпочиває,
Бо надто довго подорож триває!
Листи читають! Пошта чимала –
Від мешканців місцевих надійшла.


ІV  тур  - Сундук листів( правильна відповідь -3 балів)

 Питання першій команді.
1. Команда отримує пакетик з зернами кави. Завдання: назвати рослину, яка дає ці плоди, його батьківщину, області вирощування, технологію приготу-вання.
                    ( батьківщина – Африка, зараз вирощується в основному в Південній Америці,  …)
2. Що знаходить в чорному ящику?
Температурні умови  +20° С, +24° С сприяє його росту. Їх будівлі утворюють чудернацькі форми, квіти, дерева,  розмальовані в різноманітні кольори. 
( Корали)
Питання другій команді.
1. Команда отримує пакетик з порошком какао. Завдання: назвати рослину, яка дає ці плоди, його батьківщину, області вирощування, технологію при-готування.
                                                   ( Батьківщина – Південна Америка,  культивується зараз – в обох півкулях)
2. Що в чорному ящику?
  Без нього ми не можемо обійтись і дня. Його батьківщина – Анди. Тільки в Болівії його росте більше 200 сортів. В Європі доволі довго він був великою  рідкістю, делікатесом, його їли тільки в багатих домах, дами прикрашали зачіски його  квітами
( Картопля)

Аби команди відпочили гідно,
Підтримка  вболівальників  потрібна.
Про подорожі  пісня хай лунає,
Вона командам настрій підіймає!


Конкурс вболівальників  - Згадайте пісні про мандрівки ( кожна згадана пісня  приносить команді 1 бал)

Що вахтовий матрос нам промовля ?
Він бачить : поруч Вогняна земля!
На берег сходить екіпаж охоче –
Хитало море всіх цієї ночі…
Та що ж це ?! уявити навіть важко!
На берег хвилі викинули пляшку!
Там, певно пише щось моряк бувалий,
Який подорожує вже чимало!

V тур.  -  Лист бувалого моряка.
 Виносяться пляшки з листами. Знайдіть географічні помилки в тексті, підкреслив їх. ( вірна відповідь –  балів)
                                      Розповідь  бувалого  моряка.
  На  небосхилі  пливли  білі,  легкі  купчасті  хмарки,  але  раптом  полив  сильний дощ.  Величезна  хвиля  цунамі   то  підіймала нас, то  кидала  в  безодню.  Незабаром  море заспокоїлося.  Наш вахтовий  повідомив,  що  корабель  йде  своїм  курсом, наближуючись  до берегів  Антарктиди.  Вночі  яскрава  Полярна  зірка  була  орієнтиром. Побачивши  острів-вулкан,  ми  вирішили  вийти  на  берег  та  набрати  прісної  води,  але  не  встигли  зробити  і  кілька  кроків,  як  побачили  білого  ведмедя.  Висадились  ми  в  іншому  місці  та  направились до  вічнозеленого  лісу,  в  якому  знайшли  джерело  та  набрали  прісної  води.  Далеко  на  горизонті  були    зелено-блакитні  гори  Антарктиди.

Ох, течія  підводна вередує,
І корабель ремонту потребує…
Але ж чекати довго  нам  неможна –
Дорогоцінна вже хвилина кожна !
Та з подорожжю  буде все  як  слід –
На кулі вирушаємо в політ !


VI тур – Мандрівка на повітряній кульці ( вірна відповідь  на кожне питання -2 бали)

Кожна команда виходить та лопаючи повітряну кульку ( 2 кульки)   достає  питання по черзі та, після 1 хвл. обговорювання, розгорнуто відповідає на них.
Поясніть , чому найвищі  температури повітря В Африці зафіксовані в Лівійській пустелі на півночі Африки, а не в пустелях півдня материка?
Розкажіть,  як   природні умови різних  територій  Африки впливають  на розміщення населення?
Чому Північний Льодовитий океан має найменшу солоність  ( 32 ‰ ) ?
Чому  в  Атлантичному океані проживає  менше  видів тварин,  чим  в Тихому  та  Індійському?
 Які  риси  природи  Африки  визначаються  тим, що  екватор перетинає  її майже  посередині?
 Чому більшість  африканських  річок  мають  великі  водоспади,  а багато  озер  мають  великі  глибини?
Поясніть походження Великого Барєрного рифу.

Добряче нас пасатами гойдало,
І наша куля  повітряна впала!
Ми в Африці, і вже повітря  чисте…
Але як бути  в Африці  туристам?
Чи варто несподіванки чекати?
Ми хочемо вам всім поради дати!


VІІ  тур. – Домашнє завдання. (  максимальна кількість балів -10 балів)
Дома командам було запропоновано  скласти  памятку туристу в Африці, де дати поради як себе поводити що необхідно обов’язково взятии з собою  в подорож тощо
В гостях, звичайно,  добре, як відомо
Та  краще нам  усім, звичайно, вдома!
З мандрівки повертатись необхідно…
І ось свій берег, ось і гавань рідна!
Була для всіх нас  подорож  корисна,
І досвіду  ми набули всі, звісно!

( Слово журі)

Фантазій  ще чимало  в голові –
Тож, подорожі будуть і нові..
А зараз настає прощання  мить,
Цікавих мандрів  всім, і хай щастить


































ІГРОТЕКА З ПРИРОДНИЧИХ НАУК



Вітаємо  вас,  наші  ерудити!
Нам  ігротеку  починати  час,
Аби  переконатись,  зрозуміти,
Хто   дійсно  є  сильнішим  серед  вас.
Ви  довели, що  всі   команди  гідні,
Що  тут  сидять  найкращі, тут  знавці.
Все,  що  ви  вчили,  буде  необхідним,
Аби  перемогти  наприкінці...
Продовжуючи  довгу  естафету,
Ми  радимо  вам  впевненими  буть,
Адже  питання  з  трьох  шкільних  предметів
Сьогодні  вам  ще  бали  принесуть:
Це  географія, наука - мандрівниця,
Цариця  всіх  наук  і  всіх  країн,
Це  хімія,  що,  ніби  чарівниця, 
Вивчає  всі  сполуки  речовин,
Це  біологія, що  завжди  необхідна,
Адже  вона  вивчає  все  живе....
Для  тих,хто  працював  уважно,  плідно,
Тут  все  знайоме  й  зовсім  не  нове...
Предмета три – і  це  нелегка  справа,
Бо три  науки, наче  три  зорі...
Та  перш  за  все  я  для  гравців  цікавих
Представлю  арбітраж  шкільний  - журі!

Я  ще прислівя  вам  запропоную,
Воно  вас, як  девіз  , не  підведе:
„ Допитливий  знайде, уважний чує,
Логічний  неодмінно  доведе...”
Бажаю, щоб  не марні  сподівання,
радість  тур вам  цей  подарував!
Щасти  вам  всім! Завдання є завдання...
Та  краще  б  з вас  ніхто  не програвав!
Знань  обрії – великі,  неосяжні!
Я  починаю – будьте  всі  уважні!

Ітак,  починаємо   з  розминки. Та  команда, яка першою дасть  вірну  відповідь, отримує  додаткові  2  зуни. Визначте  хімічні  елементи та    розпочинаємо  гру.
    - Меня  впервые  заметил Парацельс   еще  в  XVI  в., когда  он  погрузил  железный  гвоздь  в  серную  кислоту. В  конце  XVII в. Мной  заинтересовался Роберт  Бойль. Он  меня  получил  из  соляной  кислоты  при  действии  на нее железными  опилками. Роберт  Бойль  собрал  меня в  бутыль, но не узнал, что  это  я. Он меня  принял  за  воздух. Современник  Бойля  француз  Лемери  собрал  меня  в  сосуд  и  поднес  свечу  к  горлышку  сосуда,  и  от этого  огня  я  разорвал  сосуд  и  осколками  чуть  не  убил  ученого. Окончательно  меня  изучил  английский  химик  Генри  Кавендиш  в  1766г. Тогда  меня  назвали  «  горючим  воздухом». В  1783  г. Лавуазье  получил  меня  в чистом  виде  из  воды. Так  я  вошел  в  семью  химических  элементов  и  завоевал  свои  права.
  Правда,  на  Земле  меня  насчитывается  около  1%, зато  меня  на  Солнце  - около  84%. Я  самый  распространенный  в  межзвездном  пространстве  элемент,  там  моих  атомов  встречается  в  1000  раз  больше, чем  атомов  всех  остальных  элементов,  известных  на  Земле.  Мои  молекулы  собираются  в  верхних  слоях  атмосферы. Так,  например,  на  высоте 50  км находится  3%, а  на  высоте  100км -      95%.
   В  человеческом  организме  меня  содержится 10  % или  около  7  кг, а  если  этот  вес  перевести в  газообразное  состояние, то  получится  около  80  м  газа. Так  что, если бы  я  был  в  человеческом  организме в  свободном  виде, то  я  его  свободно  поднял  бы в  воздух, как  подымаю  аэростаты  с  грузом. Кто  я ?  ( водень )
  -  На  меня  очень  давно  обратили внимание,  но я  долго  оставался  неуловимым.
Более  внимательно  меня  стали изучать шведский  ученый  Карл  Шеле  и  английский  химик  Джозеф  Пристлей.  В  1774 г. и  тот  и  другой  получили  меня. Правда,
Шеле  обо  мне  написал  на  пять  лет  позже.  чем  Пристлей, Поэтому  первенство открытия  меня  часто  приписывают  Пристлею.
    Шеле назвал меня „огневой”  возух, а  Пристлей- „дефлогистированный  воздух”.  Хочется  отметить, что  ни Шеле, ни  Пристлей  меня  как  следует,  не узнали.  Этому  сильно  мешала  теория  флогистена.
  Известно  ли  вам,  что  меня  в  атмосфере  содержится  21%,  в  метасфере – 28%, в  гидросфере – 89%.
    В  человеческом  организме  меня содержится  65%,  что  составляет  45 кг  чистого  веса.  В сутки человек  меня  употребляет  750  л  в  чистом виде,  без  всяких  приме-сей. Вообще надо  отметить, что  я  не скучаю, и  работы у  меня  хватает: то  печи  надо  подогреть, то помочь  бактериям  убрать  умершие  организмы, то принять  деятельное  участие  в  работе  моторов  по сжиганию  топлива,  то насытить  кровь  живых  организмов. Кто же  я ? ( кисень )
   -              Нежно- бесстрастная, нежно  холодная,
                  Вечно  подвластная, вечно  свободная.
                  К  берегу  льнущая, томно-ревущая.
                  В  мире бегущая,  вольнолюбивая.
                  В  бездне рожденная,  смертью  грозящая,
                  В  небо влюбленная,  тайной  манящая.
                  Лживая,  ясная,  звучно  печальная,
                  Чуждо- прекрасная,  близкая, дальняя.
( вода )
   Перший  конкурс  нашої  ігротеки буде  екологічним. Кожній  команді  треба  за  хвилину  підготувати  виступ-представлення власної моделі  екологічно  сталого  суспільства. А  так  як  не  можна  уявити   екологічно безпечне  майбутнє  без  повної  утилізації  сміття, то двом представникам кожної команди пропонується  надати  друге  життя  пластиковій  пляшці. Для  цього  вам  надаються  ножиці  і  пляшка.  Доки  кожна  команда  готує  і  представляє  модель  сталого  суспільства,  ви  пробуєте  створити  щось  корисне  з  пустої  пляшки. За  цей  конкурс  ви можете  отримати - 5+5  зунів.
   Зараз  з запропонованих літер  вам  необхідно  зібрати  терміни   і  дати  їх  визначення.  Свої  відповіді ви  надаєте журі. За кожну відповідь – 2зуни.   
   Переходимо  до  наступного  конкурсу. Вам  будуть  поставлені  шість  запитань, по  два  з  кожної  науки. На роздуми  надається  1 хвилина, після  цього  письмові  відповіді  команди  надають  журі.
 
1.У  тундрі  випадає  менша  кількість  опадів,ніж  у  зоні  степів. Чим можна  пояснити наявність  великої  кількості  озер та боліт  саме  у  тундрі ?
( Недостатньою  випаровуваністю, багаторічною  мерзлотою) 
2.Півострів  Каліфорнія  з трьох  сторін  оточений  водою. Чому ж  тоді індійці  називають його  „пекельною сковородою”, чим  пояснити  наявність  пустель  на  березі  Тихого  океану.
( Розташовані  в  тропічному  поясі, вплив  холодної  Каліфорнійської  течії). 
3. У  трагедії  Шекспіра  „ Гамлет”  є  сцена  появи  тіні  батька  Гамлета, коли  привід  розповідає  про  здійснене  вбивство:
.....Когда  я  спал  в  саду  в  свое  послеобеденное  время,
В  мой  уголок  прокрался  дядя  твой
С  проклятым  соком  белены  во  фляге.
И  мне  в ушную  полость  влил  настой...
....  Так был  рукою  брата  я  во сне
Лишен  короны,  трона,  королевы...
Чи  правий  був  автор, описуючи  сцену  отруєння  батька  Гамлета?

4. А  зараз  давайте  послухаємо  казку. Гриб, поправивши  свою  шапку,  швидко побіг  до  берега  річки. У  товщі  води  плавали  водорості.
- Добридень,  як  справи?- привітно  гукнув  Гриб  до  знайомої  водорості.
- Нівроку,- обізвалась  вона .- Тільки  частенько  буваю  голодною. Живу  я  у  воді, а  чи  багато  тут  їжі?Ії  чимало  у  землі! Тобі, Грибе, пощастило, що  ти  живеш  на суходолі.
-  Помиляєшся,  дорогенька, у  воді  багато  будь-якої  їжі,  але ти ще  не  навчилася  її  розпізнавати,- відповів  Гриб. - А безталаннішого  за  мене  немає на  білому  світі. Їжі  у  землі  дійсно,  досита, але  на  моє  нещастя  Сонце  позбавило  мене  сили, і  їжа  не  йде  мені  на  користь. І  все  тому, що  я  не  погодився  очищувати  повітря.
       - Що  ж  нам  робити ? – спитала  Водорість.
       - Що  робити? – загадково  посміхнувся  Гриб. – А  ти  подумай.
      Водорість  замислилася.
Треба  звернутися  до  Сонця, - сказала  вона. - Ти  попроси  у  нього  вибачення, і  воно  подарує  тобі  силу,  а  я  постараюся  випросити  для  тебе  коріння.
 Безнадійна  думка! – махнув  рукою  Гриб. – У  мене  є  краща  ідея!
Яка  ж? – поцікавилась  Водорість.
Давай  дружити, - швидко  відповів  Гриб. - Ти  розумієшся  із  Сонцем, а  я  із  Землею, і  будемо  мінятися, я  тобі  їжу, а  ти  мені -  силу  Сонця. Розумієш?
Як  же  ми  будемо  жити  разом?- задумливо  спитала  Водорість .- Ти  звик  до  землі, а  я  живу  у  воді.
Якщо  підемо  до  води – ти  потонеш, якщо  вийдемо на  суходіл – я  засохну  і  помру.
Не  занепадай  духом,- посміхнувся  Гриб. - Жити  будемо  у  будь- якому  місці, де  є  волога.
У  такому  випадку  я  згодна! – радісно  відповіла  Водорість.
З  того   часу  Гриб  і  Водорість  живуть  разом. Вони  так  здружилися, що  не  можуть  існувати  один  без  одного. Допомагаючи  Водорості, Гриб  витягає  з-під  землі   солі  та  поживні  речовини. Водорість, у  свою  чергу,  віддає  йому  частину  сили, яку  отримує  від  Сонця. Гриб  і  Водорість, склавши  союз, так  потоваришували, що  їх  навіть, стали  називати  на  одне  ім`я . Яке? ( Лишайник)

5. Вам  потрібно  видалити  різні  плями  з одягу: від  іржі,  вершкового  масла,  йоду,  морковного  соку, соняшникової  олії,  мясного  соусу. У  вашому  розпорядженні  є  : пральний  порошок,  біоактивний  пральний  порошок, УФ- лампа, порошок  крейди,  фіксаж  для  фоторобіт,  бензин,  лимонна кислота, паперові  серветки.  Підберіть  засоби  виведення  кожної  плями.
(  Іржа-  лимонна  кислота,  вершкове  масло- бензин  або  порошок крейди, м’ясний  соус – пральний  біоактивний  порошок, морковний  сік - ультрафіолетове  випроміню-вання,  йод – бензин  або  фіксаж )

6. Який  елемент  у  десятки  тисяч  разів  дорожчий  за  золото? Хто  його  відкрив  і  яка  його  ціна? 
( Радій. Цей  елемент  відкритий  подружжям  Кюрі.У  перекладі  з  латини  радій – випромінюючий,  променистий. Це  штучно  добутий  радіоактивний  елемент,  ціна 1г радію  відповідає  ціні 25кг  золота)
Після  мозкового  штурму  попрацюємо  практично.  На  столах  у  вас   є  різноманітний  хімічний  посуд, ваша  задача  визначити  що є що. Відповіді  у  письмовому  вигляді  подати журі. Другий  етап  практикуму  виготовити  мікропрепарат.
Ну  а  зараз  бліц-турнір. Вам  будуть  задані  15  коротких  питань, які  потребують  коротких  відповідей.  За кожну  правильну  відповідь  ви  отримаєте 1  бал.
 
Всі  нерівності  земної  кори. ( рельєф )
Місце  у  пустелі з  пишною  рослинністю.  ( оазис )
найбільше  озеро  світу. ( Каспійське  море )
Система  заходів, повязаних  з  використанням природних  ресурсів  для  оздоровчої,  культурно-пізнавальної,спортивної  діяльності. (рекреація )
Процес  зростання  кількості  міського  населення,  ролі  міст  у  житті  людей.(урбанізація)
Органоїди  клітини, що  синтезують  білки. ( рибосоми )
Безперервний  й  необоротній  процес  історичного  розвитку. ( еволюція )
Якого  кольору  квітка  папороті ? ( папороть  не  цвіте )
Як  називаються  фази  процесу  фотосинтезу? ( темна  та  світлова)
За  змістом  приказки,  яку  частину  ока  потрібно  берегти? ( зіниця)
Назвати  найнижчу  температуру,  при  якій  проходить  хімічна  реакція  і  яка?
( -269 С,  це  реакція  полімеризації  формальдегіду  під  дією  іонізуючого  випромінювання.)
Яка  з  перерахованих  речовин  не  належить  до  білків?
Гемоглобін,  інсулін, пеніцилін, рибонуклеаза.
Які  елементи  названі  на  честь  небесних  тіл ? ( Уран, Нептуній. Плутоній, Селен, Телур, Гелій, Меркурій)
Який  елемент  дає  кілька  мільйонів  сполук ? ( Карбон, усі  органічні  сполуки)
Які  сполуки  і  у  якому  співвідношенні  входять  до  складу  суміші  під назвою „царська  водка”?
А) НNO і НCL  1:2
Б) НNO і НCL  2:1
В) НNO і НCL  1:1

Останній  конкурс  нашої  ігротеки -  це  відеоконкурс.  Ви  побачите  відеосюжет  з  біології, після  просмотру  вам  буде  задано  питання .
Про  які  кісточки  йде  мова.  Де  вони  розташовані  і  які  функції  виконують ?
 За  вірну  відповідь – 5 зунів.   

І  наприкінці  ми  помандруємо  Європою . Ви  зараз  побачите на  екрані  відеосюжет,  присвячений  одній  з  європейських  країн. Разом  з  сюжетом  вам  будуть  надані  підказки. Ваша  задача  впізнати  країну. Якщо це  зроблено  з  першої  підказки, то  ви отримаєте 5  зунів, з  другої - 3, з  третьої – 1 зун.


Питання  вичерпано,  та  шкільні  гравці
Сьогодні,  безперечно, молодці
Це  їм  Олімп  науки  підкоряти.
Долати  перешкоди... Так  тримати !
Здолає  помилки – хто  далі  вчиться.....
Нехай  усе  попереду  здійсниться,
Адже  і  скарбу  ліпшого  немає,
Адже  знання... Тож, я  вас  всіх  вітаю!


Давайте  підведемо підсумки  нашої гри.  Слово  надається  членам  журі.









Гра - подорож
сторінками біології, валеології, хімії, географії.

                    Сьогодні  ми  здійснюємо  подорож  у наше  недалеке минуле  і, подорожуючи, спробуємо не забути  про  живу  природу.
Жива  природа.... Скільки  емоцій  та  роздумів  викликають  ці  слова!  У  природі ми  черпаємо  силу  й  наснагу,  розділяємо  з  нею  найкращі, найщасливіші  хвилини  нашого життя  то  разом  з  цим шукаємо розради  у  важкі  хвилини. Це  вона  дає  нам  можливість  пізнати  прекрасне почуття  безмірної  любові  та  відчути  себе  дрібнесенькими  частками  нашої  матінки  - Землі.  Природа  -  це  ми  самі. 

      І. Перша  наша зупинка  „ Мікроскопічна”
Учням  пропонують  розглянути під  мікроскопом  сталі  мікропрепарати тканин тварин  і  визначити  тип  кожної  тканини. Вірна  відповідь – 3 бали.

   ІІ. Поки  ми  прямуємо  до  наступної зупинки  „ Мінерологія”, пропонуємо  розминку, за  кожну вірну  відповідь  1бал
       1.  Матеріальною  основою  спадковості є.... ( Хромосома)
       2.   Чи існує  пташине  молоко? У  яких  птахів? ( Голуби, пінгвіни)
       3.  Які  явища  забезпечують  передачу  спадковості  на  клітинному рівні? ( Мітоз)
       4.   Речовина,  яка  входить в  склад  еритроцитів.  ( Гемоглобін)
       5.    Рослини,  в  яких  чоловічі та жиночі  статеві  органи  розташовані на  різних  особинах.  ( Дводомні)
        6.  Які  держави  розташовані  в  різних  частинах  світу? ( Росія, Туреччина, Єгипет,  Данія)
        7.  В  якому  морі  ловлять  рибу представники трьох частин  світу? ( Середземне)
        8.  Температурні  умови  +20  С, +24  С  сприяє  їх  росту. Їх будівлі  утворюють  чудернацькі  форми, квіти,  дерева  різного  кольору.  Що це  таке? ( Корали)
        9.  Процес  переміщення  населення  називається  ...( Міграція)
       10. Наймілководніше  море  в  світі ...( Азовське)
       11. Який  елемент  можна  розплавити  в  руках? ( Цезій)
       12. Які  елементи  названі  на  честь  учених ?( Гадалоній, Кюрій, Фермій, Менделевій, Нобелій )
       13. Яку  взривчату  речовину  іноді  тримають під язиком  для  зняття  серцевих  спазм? ( Нітрогліцерин)
       14. Хто  першим  навчився  отримувати  волокно? (Павук)

ІІІ.                                 Под  землей - не перечесть -
                                     Ископаемые  есть
                                     Только  как  их  добывать,
                                     Чтоб  природу  сберегать?
                                     Лес  растет, а  уголь  нет. 
                                     Это вовсе не секрет.

Крім  вугілля   надра  Землі  багаті  на інші  корисні  копалини.  Назви  деяких  з них  ми  і  пропонуємо  вам  пригадати.

 Учням  видаються  зразки  деяких корисних  копалин, необхідно  визначити  їх  назви .  вірної  відповідь - 4 бала.

ІV. Продовжуємо  нашу  подорож  далі  і  пригадуємо  великі  імена  в біології,  географії. Вірна  відповідь – 1  бал.
Цей  французький  вчений  запропонував  використовувати  термін  біологія.
( Жан Батіст  Ламарк)
Англійський  дослідник, який  відкрив клітинну  будову  рослинних тканин.
(Роберт  Гук )
Цей  німецький  зоолог  сформулював  основні  положення  клітинної  теорії.
( Теодор  Шванн)
Чеський  вчений,  який  установив  основні  закономірності  спадковості.
 ( Грегор  Мендель)
Цей  видатний  англійський  вчений створив  теорію  природного  відбору.
(Чарльз Дарвін)
Давньогрецький  вчений,  якого  вважають  батьком  географії,  який  ввів  термін  географія.
( Ерастофен )
  Він  створив  першу  модель  Землі.
( Бехайм )
Хто  здійснив  першу  кругосвітню  подорож.
( Фернан Магеллан )
Російський  вчений  -  основоположник  ґрунтознавства,  який проводив  свої   дослідження на території  України.
( В.В. Докучаєв)
 Французький  вчений, картограф,  який  створив  першу  детальну  топографічну  карту  України.
(Гійом  Лавасар де  Боплан)

V.  Наступна  зупинка  „ Літературна”.
А)   Колись  дуже  давно  більшість  рослин  на  Землі  були  маленькими  і  блідими.         Нарешті  вони  вирішили  звернутися за  допомогою  до  Сонця.
О, Сонце,  допоможи  нам! – благали  рослини,  піднімаючи сухі  віти  до неба.
Добре, - сказало  Сонце. – Я  подарую  вам  силу,  але за  однієї  умови: ви будете  очищувати  повітря, щоб  ваші  друзі тварини  дихали  легко  і вільно.  Більшість  рослин  погодилося  і  почали очищувати  повітря, яке  відразу  стало  чистим  і прозорим. Сонце  теж  не  залишилося в боргу,  воно  подарувало  рослинам  силу, щоб  вони  росли, цвіли та  плодоносили.  Невдовзі  на галявині  виріс  великий  ліс. Рослини  виросли,  набралися  сил, стали  могутніми та  красивими. Деякі  перетворилися  на широкі, розлогі  ялини, інші - на  тонкі березки, треті – на  яскраво-зелені  пальми. Світ  став  ще  прекраснішим.  А все завдяки  Сонцю.

  А  тепер  завдання: про який процес йде мова, перерахувати умови,  необхідні  для  цього процесу. Вірна  відповідь - 2 бали.

  Б)  До  нас  прийшов лист   бувалого  моряка, але  в  ньому  є   географічні  помилки .  Спробуйте  знайти  їх.

Учні  отримують  текст  і  підкреслюють  помилки. Вірна  та повна  відповідь -3 б.
                                      Розповідь  бувалого  моряка.
На  небі  пливли  білі,  легкі  купчасті  хмарки,  але  раптом  полив  сильний дощ.  Величезна  хвиля  цунамі   то  підіймала нас, то  кидала  в  безодню.  Незабаром  море заспокоїлося.  Наш вахтовий  повідомив,  що  корабель  йде  своїм  курсом, наближуючись  до берегів  Антарктиди.  Вночі  яскрава  Полярна  зірка  була  орієнтиром. Побачивши  острів-вулкан,  ми  вирішили  вийти  на  берег  та  набрати  прісної  води,  але  не  встигли  зробити  і  кілька  кроків,  як  побачили  білого  ведмедя.  Висадились  ми  в  іншому  місці  та  направились до  вічнозеленого  лісу,  в  якому  знайшли  джерело  та  набрали  прісної  води.  Далеко  на  горизонті  були    зелено-блакитні  гори  Антарктиди.

VI. Рушаючи  до  зупинки  „ Анатомічна”,  пропонуємо  вирішити  завдання  та  обгрунтувати  свої  відповіді. Вірна та повна  відповідь -2  бали

Чому  без  їжі  людина  може жити  2-3 тижня, а  без води – тільки  4-5 днів?
Як  зміниться кількість  еритроцитів  у  крові  при  переході  на  проживання  в  гори?
Відомо,  що  в  зоні  лісів  утворюється  більше  рослинної  маси,  ніж  у  степах. Проте  лісові  ґрунти  мають  меншу  природну  родючість. Поясніть  це  протиріччя.
У  другій  половині  XX століття  при  характеристиці  міжнародних  міграцій  населення  почали  вживати  ще  один  термін  -  «втеча  умів»   або  « відтік сірої  речовини»  . Розкрийте  суть  цього  процесу  та  назвіть  причини його  виникнення
Як  помістити  яйце  в  молочну  пляшку?
На  одній  з  площ  Лондона  установлений памятник  ученому- хіміку. Він зображений  з лупою  в  руці, за  допомогою  якої   збирає  сонячні  промені. Яке відкриття   увіковічено  в  пам’яті людей  цією  скульптурою?  Хто  цей  вчений?

VII. Ось  ми і  прибули  до зупинки  „  Анатомічна”.
                     .... Глаза-  широкие  ворота
                          Весь  мир  проходит  через них.
                          Идет  без  спросу и  отчета
                          Добро  и  зло  мастей  любых…
                          Все, что  вне  нас  и  вокруг  нас,
                          Вбирает, поглощает  глаз.

    З  усіх  органів  чуття  людини, око -  найвищий  дар  і  чудовий  витвір  природи. Але  такий  досконалий  інструмент  має  свої  особливості.
     Прикрийте  праве  око  рукою,  помістіть  картку на  відстані  15-29  см. від  очей.
Дивлячись  лівим  оком  на  хрест, повільно то  наближайте  картку  до  себе, то  віддаляйте  доти, доки  одного  з  трьох  кружечків  не  буде видно.
Повторіть  дослід, прикриваючи  ліве  око.
Чому  зникає  один  з  трьох  кружечків?
Що таке  сліпа  пляма?

 Вірна  відповідь – 3 бали.

VІІІ. Подорожуючи до  нашої  останньої  зупинки, проїжджаємо  різні  країни, а столиці  цих  країн   пропонуємо  вам  пригадати. За  кожну  вірну  відповідь – 1  бал.

 1.  Вперше  згадується  у  1275 році  як  невелике  рибацьке  селище. Його будували  ув’язнені. Прорили  більш  200  каналів. Більше  половини  території  міста   відвойовано  у  моря. В  місті  багато  музеїв: Національна  галерея,  будинок  Рембрандта, музей Ван Гога. Місто ніколи  не спить  або  спить дуже  мало,  тільки до  6  години  ранку  закінчуються  всі  нічні  розваги. ( Амстердам)


2. Одне з  найбільших  міст  країни,  розташоване  на р. Шпреє. Засноване  в  ХІІІ  столітті  на  місці  двох  слов’янських  поселень. В 1936 р. в  місті  проходили  ХІ  Олімпійські  ігри.  В  роки  Другої  світової  війни  воно  було  зруйновано на 80 %. Після  війни  було  розділено. ( Берлін)

3. Місто  розташовано  на  берегах  р.  Даугава. Було  побудовано  лицарями - хрестоносцями  в  1201 р. Стара  частина  міста  носить  риси  Середньовіччя. Домський  собор  з  одним  з  найбільших органів  світу, Орденський  замок, музей  мореплавства – ось  далеко  неповний  перелік  визначних  місць  цієї  столиці. ( Ріга)

ІХ. Ось  і  остання  зупинка  нашої  подорожі  - „  Валеологічна”.
   1. В  2  пробирки  налити  по 2  мл. яєчного  білка.  В  одну додати  8 мл. води, в  іншу – стільки ж спирту  80-90%. Що ж   відбувається  з  клітинами організму,  коли  потрапляє  алкоголь  високої  концентрації?
                                                                                   
  2. Розгорнути  фільтр  цілої  цигарки  та  окурку, порівняти  їх. Фільтри  кидають  в  пробірки з  підфарбованою  содовою  водою. Поясніть, що відбувається в кожній пробірці? Як  впливають  на  організм  людини  продукти,  які  утворюються  при  палінні?

         Наша  мандрівка  підійшла  до  кінця.
А  зараз  надаємо  слово  журі  для  підбиття  підсумків.
 
Кромсаем лед, меняем  рек  теченье,
Твердим  о том, что дел  невпрововот,
Но  мы  еще  прийдем  просить  прощенье
У этих  рек, барханов  и болот.
У  самого  гигантского  восхода,
У самого  мельчайшего  малька,
Пока  об  этом  думать  неохота,
Сейчас  нам  не до этого  .... Пока
Аэродромы, пирсы и  перроны,
Леса  без птиц  и  земли  без  воды,
Все  меньше  окружающей  природы,
Все  больше  окружающей  среды.

До нових зустрічей!















Немає коментарів:

Дописати коментар