Шановний гість, ласкаво просимо на мій блог!

Мене звуть Камишова Олена Василівна. Я працюю вчителем географії у Харківському ліцеї № 141, місто Харків, Україна. Рада, що Ви відвідали мій блог, і буду щаслива, якщо Вам вдасться почерпнути тут щось корисне для себе.

Розміщена на блозі інформація призначена для вчителів географії, учнів і всіх, хто любить географію та мандри. За допомогою блогу я б хотів: поділитися досвідом роботи з колегами та знайти однодумців, зробити процес вивчення географії творчим і захоплюючим.

Сподіваюся, інформація, яку Ви тут для себе знайдете, буде для Вас корисною і цікавою.

Розробки уроків

Тема.  Транспортна система України.

Мета:  - сформувати знання учнів про особливості транспортного комплексу України; визначити роль і значення транспорту та транспортних вузлів у господарстві країни; засвоїти основні поняття з цієї теми;
-         розвивати навички й уміння працювати з підручником, додатковою літературою; систематизувати досліджуваний матеріал у вигляді таблиць;
-         виховувати в учнів правила етики спілкування, прагнення розширювати свій кругозір.
Обладнання: підручник, карта «Транспортна система України», атласи, роздатковий матеріал,  листи самооцінювання, мультимедійна презентація. відео урок
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Психолого-організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльноcті
В науково-популярній літературі цю галузь господарства називають «кровоносною системою»  економіки. В перекладі  з латинської мови цей термін означає «переношу», «переміщую», «переводжу». Як ви гадаєте про що сьогодні піде мова?
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Прийом  «Мікрофон» (Говорить той, у кого в руках мікрофон.)
- Дайте визначення народногосподарського комплексу.
- На які 2 сфери поділяється господарство будь-якої країни?
-  Назвіть складові частини сфери матеріального виробництва.
-  Чому транспорт належить до матеріальної сфери виробництва?
- Чи можна, на вашу думку, за допомогою одного виду транспорту розв’язати проблеми зв’язку між різними територіями та підприємствами?

ІV. Вивчення нового матеріалу
1 Транспорт. Отже, транспорт — одна з найважливіших галузей господарства, що забезпечує виробничі і невиробничі потреби інших галузей і населення в усіх видах перевезень. (слайд 3).
Він визначає галузеву та територіальну структуру господарства, впливає на собівартість готової продукції.
Основним завданням транспортної галузі є забезпечення стійких зв’язків між окремими галузями і районами країни, своєчасне і повне задоволення потреб господарства і населення в перевезеннях
2.  Показники роботи транспорту. На ваших столах лежать довідники. Для опанування сьогоднішньої теми вам потрібно запам’ятати деякі поняття. Звернемося до словника.
- Які є показники роботи транспорту?
- Що таке пасажирообіг? Вантажообіг?
- Що таке транспортна система?
Українська транспортна система відноситься до Східноєвропейської системи, для якої характерна  велика густота транспортних шляхів, але  їх якість є нижчою, ніж у західноєвропейської чи північноамериканської транспортних  систем. А також розвиток всіх видів транспорту.
- Які види транспорту ви знаєте?
(складання схеми «Види транспорту» - слайд 4)
3.  Характеристика видів транспорту. Далі працюючі в групах вам необхідно виконати завдання на картках, створивши коротку характеристику кожної групи видів транспорту. (Кожна група самостійно вибирає собі картку. Через 5-7 хвилин, представники кожної групи звітують про виконану роботу та наносять на карту основні вузли даного виду транспорту, а члени інших груп, занотовують їх результати  до себе в опорну схему – конспект)
Картка №1. ( слайд 5)

Види
транспорту
Місце за пасажиробігом
Місце за вантажообігом
Особливості
Вузли
+
-

Сухопутний













Водний













Повітряний






Трубопровідний






Картка №2 ( слайд 6)
Обґрунтуйте, яким видом транспорту доцільніше перевозити такі вантажі (враховуйте маршрут і відстань).
1) Ранні овочі з Херсону до Харкова.
2) Залізну руду з Кривого Рогу до Дніпропетровська.
3) Пшеницю з Одеси до Стамбулу.
4) Тюльпани  із Амстердаму  до Києву.
4.  Транспортні вузли. Поглянемо на нащу карту, ми бачимо, що  в деяких містах розвинуті декілька  видів  транспорту.
- Звернувшись до довідника, скажіть як називаються такі населені пункти.
Картка №3. ( слайд 7)
Охарактеризуйте транспортний вузол Харкова, Києва, Одеси та Чопа  за планом:
1. Географічне положення.
2. Однорідний чи комплексний вузол.
3. Які види транспорту розвинуті в Харкові?
4. Значення Харківського  транспортного вузла.
- Уважно поглянте на карту транспортної ситеми України.
— Як ви охарактеризуєте транспортну мережу України?
— Давайте спробуємо назвати умови, які сприяють створенню густої транспортної мережі на території України.
5. МТК. Транспорта система України намагається інтегруватися у Європейську транспортну систему (фрагмент відео уроку.)
- Як впливає участь України в міжнародних транспортних коридорах на економіку держави.
V.Закріплення
( виконання тестів та завдань з відео уроку)
VІ.Рефлексія
Отже, наш урок закінчується кожен з вас, я сподіваюсь, дізнався та навчився новому Зараз, будь-ласка, заповніть листки самооцінки діяльності.  (Самооцінка діяльності, метод  «Мікрофон»)
VII.  Підсумки уроку та виставлення оцінок ( слайд 8)

VIII. Д/з. опрацювати стор. 186-197,  виконати письмово задачу № 28, на стор. 188 (для сильних учнів), практикум 16, стор. 197. ( слайд 9)


Тема уроку:     Повітряна мандрівка ( узагальнення теми «Атмосфера»)

Мета:  - узагальнення та систематизація знань та вмінь учнів за темою «Ат-  
              мосфера», закріплення вивченого матеріалу та навичок вирішення   
              географічних задач, розвиток  у  учнів пізнавального інтересу, при-  
              родничо-наукового світогляду
Тип уроку: урок систематизації та узагальнення знань
Форма проведення: заочна мандрівка
Обладнання: фізична  карта  світу,  мультимедійна дошка ,комп’ютер роздатковий матеріал, магніти, метеорологічні прилади або їх малюнки, картки – ігрові гроші  –«гео», м’яч

Хід уроку

І. Психолого-організаційний  момент
ІІ. Повідомлення  теми  та  мети  уроку( слайд 1-2)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель :Почати наш урок я хочу з рядків вірша:
Запитали ми:
-         Іване, а ти любиш океан?
-         Так, - сказав для нас  Іван, -
Моя ж хата  - океан
     Я на дні його живу.
     І вдихаю синяву.
-         Про який океан    йде мова в цьому вірші? ( атмосфера)
-         Що  ж  таке  атмосфера?
І ось сьогодні ми відправимось в подорож  атмосферою  на повітряній кулі. Під час подорожі відповідаючи на запитання та виконуючи завдання ви  можете  заробити  «Гео»,  які потім ми обміняємо на оцінки.
ІV. Узагальнення знань та вмінь
Відправляємось у подорож. Щоб підняти   кулю   в повітря нам необхідно  згадати  основні терміни, поняття з цієї теми (слайд  3  ) Для цього ми з вами зіграємо у знайому вже  вам  гру «Географічний футбол».  Ну що ж , розпочинаємо.

Гра «Географічний футбол» : учні по черзі задають один одному питання , кидаючи  м’яч. За вірну відповідь учень заробляє один «гео» та задає питання наступному, кидаючи м’яч ( 2-3 хвл)

Вчитель: Ну ось, ми набрали необхідну висоту, 1500 м. І тепер, нам необ-хідно визначити , яка ж температура за бортом  повітряної  кулі, якщо температура біля поверхні землі була + 20°С, та який  атм. тиск. ( учні  вирішують  задачі біля дошки).
(Відповідь +11 °С, 610 мм. рт. ст.)

Доки учні вирішують задачі , клас грає в гру, яка називається «Цифри атмосфери»  На слайдах презентації представлені цифри та числа, які мають відношення до теми, учні визначають , що це за цифри (слайди 4-9)
78% - вміст азоту
760 мм. рт. ст.- нормальний атмосферний тиск
21% - вміст кисню
22 червня – день літнього Сонцестояння
23° 30′пн. ш  -  північний тропік
21 березня – день весняного рівнодення
Перевірка вирішеної задачі (слайди 10-11  )
Вчитель: Хто з вас знає принцип польоту повітряної кулі? (повідомлення учня, що отримав випереджальне завдання)
Значить  тепер нам необхідно визначити напрямок польоту нашої  кулі ?
-         Змоделюйте куди полетить повітряна куля , якщо  атм. тиск, за бортом
   700мм.рт.ст                                 610 мм.рт. ст                               590 мм.рт ст. ( завдання біля  дошки для слабкого учня)
-         Для того, щоб не загубитись та не розбитись,  ще нам потрібно згадати   області високого та низького тиску на Землі  та напрямки постійних вітрів  ( моделювання на магнітній дошці)
В цей час, коли учень моделює на дошці ,учні відповідають на запитання
Вчитель:Для  підтримання польоту нам потрібно  постійно спостерігати за змінами погоди
-         Що таке погода?
-         Назвіть показники погоди
-         Як називаються вчені , які спостерігають за погодою?
-         Якими  ж метео приладами вимірюється  кожен показник погоди?
( учень біля стола з метеоприладами   створює пари «метеоприлад – показник погоди, доки він виконує завдання, клас  перевіряє  схему на магнітній дошці)
Давайте трішечки відпочинемо та проведемо фізкультхвилинку:

     Сонце спить, небо спить                   (очі закриті долонями)

     Навіть вітер не шумить.                     (присісти)

     Рано-вранці сонце встало                   (відкрити очі, встати, підняти голови,

     Всіх промінням привітало.                 піднятися на носки, руки підвести

                                                                    угору, розвести в сторони, підвести

                                                                    угору, помахати руками) 

Політ  наш триває і  для того , щоб не занудьгувати пропоную нову гру - 
«Дамо відповідь Чомучці» ( слайди 13-16)
Учні  відповідають на запитання , які починаються з питання «Чому?»
-         Чому на тихоокеанському  узбережжі    в  Південній Америці  формується пустеля Атакама?
-         Чому Антарктида найхолодніший материк?
-         Чому на південних схилах Гімалаїв випадає багато опадів, а на північ від них формується пустеля Гобі?

Вчитель: Я згадала , що з собою в політ я взяла лист від капітана  Врунгеля, в якому є безліч помилок. Допоможіть мені виправити ці помилки (робота в парах)

Лист капітана Врунгеля ( працюємо в парах)

Добрий день , мої друзі! Багато я мандрую. Нещодавно я  здійснив  подорож атмосферою. Я  почав свою подорож з найнижчого шару атмосфери, який називається стратосфера. Чим вище я піднімався, тим  холодніше ставало. Раптом я натрапив на купчасті хмари, з яких лила злива наче з відра.

Піднявшись вище, до висоти20 км,  я потрапив до озонового шару, саме він захищає нас від згубного ультрафіолетового випромінювання. І тут я побачив чудернацьке явище -  полярне сяйво, яке дуже швидко зникло під поривом вітру

Чим вище я піднімався, тим більше ставав  атмосферний тиск. В верхніх шарах атмосфери було стільки повітря та воно з такою силою тиснуло на мене, що я вимушений був  повертатись назад.  На зворотному шляху до тропосфери на висоті  десь 7 тис. м. я побачив перисті хмарки, які суцільною пеленою покривали небосхил.

Вчитель :Доки наші експерти виправляють помилки капітана, ми з вами  для того щоб почати зниження повинні  позбутися зайвого. Отже, пропопоную визначити зайве слово у рядках термінів . Увага на дошку ( слайд  17   )
·        температура, атмосферний тиск, клімат, опади
·         сніг, дощ, град, роса
·         барометр, вологість повітря, гігрометр, термометр
·        тропосфера, стратосфера, атмосфера, термосфера

Перед поверненням з мандрівки згадаємо  значення атмосфери

Значення атмосфери

Приснилось , як незнана  досі сила
Стягала  атмосферу із землі.
І сонце  променями  зразу осліпило,
І задзвонили  смерті  ковалі.
У  муках помирали  люди й звірі,
І трави й листя  сохли на очах,
І клуби  диму, велетенські сірі,
Уже  творили  на землею дах.
Та гас вогонь, дотла не догорівши.
Вітри знеможено спинялися  в путі,
І русла рік, неждано обмілівши,
Були так схожі на яри руді.
Спекотні дні…. Морозні чорні ночі….
На порох висохли не зрубані ліси…
Завмерло все, лиш зір  скорботні очі
Неначе плакали без звуку і сльози
-         Чому після зникнення атмосфери Сонце почало б світитися яскравіше?
-         Чому «у муках помирали люди й звірі»?
-         Чому погас вогонь, «дотла не догорівши»?
-         Чому настали «морозні  чорні ночі» та «спекотні дні»?
-         Як ви розумієте останні рядки вірша?
-         Що необхідно робити , щоб  не здійснився той жах , який описаний в цих рядках?
V.  Рефлексія
Отже, ми з вами успішно подолали  цю мандрівку,  і зараз  ви на власних хмарках  напишіть будь ласка, що вам сподобалось  в мандрівці (рефлексія)
VІ . Підсумки уроку та виставлення оцінок
VІ. Д/з складіть кросворд  за вивченою темою «Атмосфера»























Тема. Геологічна будова, рельєф та корисні копалини Африки

Мета уроку: формування знань учнів про основні форми рельєфу материка, особливості формування рельєфу , взаємозв’язок  між  тектонічною будовою, особливостями рельєфу та корисними копалинами материка; розвивати навички співставлення різних карт, працювати з різними джерелами інформації, логічне мислення, пам’ять учнів.

Обладнання: фізична карта Африки, мультимедійна презентація , роздатковий матеріал, атласи

Тип уроку : комбінований

Хід уроку:

І. Психолого-організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь
   На минулому уроці ви відправились  в експедицію на материк Африка. Сьогодні ми продовжимо наші дослідження. Однак, нас не пропустить митниця, якщо ми не згадаємо відоме вам про Африку. А згадувати ми будемо у вигляді гри
 А) Гра «Уявна мандрівка навколо Африки» ( учень, стоячи спиною до фізичної карти , називає які географічні об’єкти він буде зустрічати , оминаючи Африку. Мандрівка починається від Гібралтарської протоки за годинниковою стрілкою)
Ми пройшли українську митницю , і вирішивши наступне завдання ми отримаємо дозвіл до перетину кордонів Африки та ще і дізнаємось предмет наших досліджень  в експедиції
Гра «Відкрий літеру» ( слайд 1)
 Вам треба вірно доповнити твердження , тоді літера пере горнеться  
1.     Африка займає       місце за площею.         Р
2.     Першими обігнули східне узбережжя Африки члени експедиції      Е
3.     Екватор перетинає  Африку …………     Л
4.     Найбільший острів біля берегів Африки  ……..    Ь
5.      Найближчий до Африки материк …………..Є
6.     Берегова лінія розчленована   ……………. Ф

Ми отримали   предмет досліджень на нашому уроці
-         Давайте пригадаємо що таке рельєф?


ІІІ.  Повідомлення теми, мети та мотивація навчання
Природа Африки, її рельєф є досить різноманітний  (слайд 2). Чому він такий – ось питання, яке хвилює географів і зараз
Отже, на сьогодні в плані експедиції Африкою заплановані дослідження тектонічної будови, рельєфу та корисних копалин материка. (слайд 3)
Перед дослідниками поставлена наступна мета   (слайд 4)
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.      Виникнення Африки
Розповідь вчителя: Африка тривалий час входила до складу давнього материка Гондвана. Як самостійний материк Африка почала утворюватись в середині мезозою , коли розкололася Гондвана. Повне відокремлення Африки від південної Америки відбулося вже на початку кайнозойської ери ( фрагмент 1)

2.     Тектонічна будова
Робота з картами атласу та презентації (слайд 5-6)
Тоді ж сформувалася і літосферна плита, в центрі якої і знаходиться більша частина материка Африка
-         Як називається літосферна плита , на якій розташована Африка?
-         Чи рухаються плити та з якою швидкістю?
-         Чи попадають райони материка на стик літосферних плит? Де саме? З якою плитою зіткається?
Вчені вважають , що через кілька  млн.. років Африканська плита настільки наблизиться до Євразійської , що Червоне море зникне.
-         Що виникає на стиці літосферних плит?
-         Що лежить в основі більшої частини материка?
-          Яка форма рельєфу відповідає платформам? а яка – областям складчастості?
-         Яка форма рельєфу буде займати більші площі на материку ? Чому?
Ми закінчили перший етап досліджень та потрібно узагальнити  результати.
Для цього беремо 1 аркуш щоденник експедиції та заповнюємо схему (слайд 7)


3.     Рельєф материка
Розповідь вчителя : тектонічна будова материка зумовлює його рельєф. Материк складається з підвищених рівнин. Низовин та високих гір мало. Низовини розташовані вздовж узбережжя  морів та океанів.
Задача експедиції на даному етапі – з’ясувати фото, яких форм рельєфу було зроблено, і розповісти про них ( Робота в малих групах)- слайд 8
Найвищою точкою Африки є вулкан Кіліманджаро. ( слайд 9) Його в своєму творі згадував Е. Хемінгуей.
 «Килиманджаро- покрытый вечными снегами горный  массив  высотой в 19710 футов, как говорят, высшая точка Африки. Племя масаи называет его западный пик «Нгайэ-Нгайя», что значит «Дом бога». Почти у самой вершины западного пика лежит иссохший мерзлый труп леопарда. Что понадобилось леопарду на такой высоте, никто объяснить не может»  Звичайно зараз ніякого леопарду вже не має , однак сніги ще залишилися. Вчені, що правда, говорять що вже до 2020 року снігова шапка Кіліманджаро зникне .
Як ви гадаєте чому?
 3а. За висотою Африку можна розділити на Високу та Низьку ( фрагмент 2)
За розповіддю заповніть таблицю  в 2 аркуші щоденник експедиції (слайд10)
Низка Африка
Высока  Африка
 Охоплює
Охоплює
Абсолютные высоты   -
Абсолютные высоты            -

4.     Фізкульт хвилинка
Вновь у нас физкультминутка,
Наклонились, ну-ка, ну-ка!
Распрямились, потянулись,
А теперь назад прогнулись.
(наклоны вперед и назад)
Голова устала тоже.
Так давайте ей поможем!
Вправо-влево, раз и два.
Думай, думай, голова.
(вращение головой)
Хоть зарядка коротка,
Отдохнули мы слегка

5.     Корисні копалини.
….В бібліотеці експедиції я знайшла книгу  Ж.Верна  «Південна зірка»,  в якій герої   так само мандрували Африкою . Та ось, одного дня 
   « Кругом, насколько глаз мог видеть, простиралась к югу, западу и к северу безотрадная степь. Вельд, как называют здесь жители эту степь, состоял из сухой, красноватой и бесплодной почвы, едва лишь усеянной там и сям редкой травой и жалкими кустарниками.    По этой однообразной и унылой стране протекают две реки с такими плоскими берегами, что с трудом можно дать себе отчет в том, почему они не разливаются по всей равнине.
    Только на востоке, на горизонте, виднеются отдаленные вершины двух гор: Платберга и Паардеберга, и зоркий глаз может различить у их подножия пыль, дым и маленькие белые точки — хижины или палатки, а также заметить, что в этом месте кишат, как муравьи, живые существа.»
Герої побачили дивну картину  (слайд 11)
-         Як ви гадаєте чим займались люди?
Відомо, що Африка дуже багата на золото, алмази.
-          А які ще корисні копалини і де слід шукати  геологам?
Уявимо себе геологами, які розвідують родовища корисних копалин,
-          Будь - ласка за допомогою атласу  таблицю в 3 аркуші   щоденник нашої експедиції. (слайд 12, фрагмент 3)
Низька Африка
Рівнини (западини)


Висока Африка
Плоскогір’я , нагір’я, гори


ІV. Закріплення
Прийшов час повертатися з Африки та поки ми в дорозі давайте                      згадаємо, які форми рельєфу  є на материку  ( слайд 13)
За результатами експедиції ми повинні скласти звіт. Основа його представ-лена на слайді , а нам необхідно тільки заповнити пропуски (слайд 14-15 )
 В основі материка  лежить ………………. 
На сході материка проходить система глибоких   ………………
За рельєфом Африку можна поділити на 2 частини  ………… та ……….. Основними формами рельєфу є ………..
Найвищою точкою є   ………………………
На півночі материка розташувались                гори, на півдні …………….  Земретруси та виверження вулканів бувають  на    …………  материка, тому що ……....
В Африці є багато родовищ корисних копалин. Їх розміщення пов’язано з тектонічною будовою. В  западинах  є поклади ……………, в  областях складчастості ( в горах) ………………
V. Рефлексія
VІ. Підсумки уроку
VІІ. Домашнє  завдання:  опрацювати §13, вивчити географічну номенклатуру карти, скласти міні - кросворди





Цикл уроків «Країни Азії»

Урок № 1
Тема: Географічна  характеристика країн  Азії

Мета:  cформувати  у  учнів  загальні  уявлення  про склад  регіону, ПРП, стан  та  розвиток  економіки, продовжити формування умінь  учнів уза-гальнювати конкретний  географічний  матеріал та  встановлювати  причин-но-наслідкові  зв’язки, вдосконалювати  вміння учнів  працювати  з  ком-пютером. 
Обладнання: політична  карта  Азії,  презентація  «Країни Азії», відео фрагменти  країн  Азії, мультимедійна  дошка або  екран домашнього кінотеатру.
Тип  уроку: урок  вивчення  нового  матеріалу.
Хід уроку:

                                                          Не  можна  затверджувати, буцімто
                                                        справою  Заходу завжди було  винаходити, а 
                                                       Сходу переймати. Процес  більше  схожий на
                                                        вулицю  з  двостороннім  рухом,  де  в  різні 
                                                        години домінують різні потоки. Невипадко-             
во у  європейців прижились  арабські  цифри.
Саме зі  Сходу прийшло  до  них у середні ві-ки багато досягнень математики, астрономії, медицини. А  хто, як  не  китайці, дали  світу  папір, компас, порох?
 В. Овчинников  «Своїми очима»

І. Психолого-організаційний  момент
ІІ. Актуалізація  опорних  знань  учнів (бесіда)
За  якими  ознаками  виділяються  історико-географічні  регіони  світу?
Які,  на  ваш погляд,  загальні  ознаки  обєднують країни Азії?
ІІІ. Мотивація  навчальної  діяльності  учнів
Прийом «Асоціація»
Що для кожного з вас означає слово АЗІЯ (разом з учнями створюється асоціативний кущ)
Азія – регіон , який активно  інтегрується в світову економіку, країни Азії мають великий вплив на  світову економіку та політику (Перегляд відео фрагменту фільму «Анжеліка та султан»)
Як ви гадаєте,  чому  сучасним економістам, інженерам необхідно  розуміти менталітет народів Азії? 
ІV. Вивчення нового матеріалу
Робота з  презентацією  «Країни Азії», яка виводиться  на дисплеях комп’ютерів  або  на  мультимедійну  дошку
1.Загальні відомості (слайд №3):
Азійський  регіон – найбільший  за  площею  та кількістю  населення. Тут  мешкає  понад половини людства,  населення  тільки  двох  держав – Китаю  та  Індії – нараховує  понад  2,3 млрд. чол.
Згадайте  на  які  субрегіони  поділена Азія?
Назвіть  країни, що  входять до  складу кожного  субрегіону.
2.Політична карта Азії (слайд № 4)
Робота  з політичною  картою  світу: вивчення столиць  регіону
3.Економіко-географічне положення (слайд № 5)                                            
Країни  Азії  дуже  різні : вони  різняться  за  розмірами  території, природни-ми  багатствами, рівнем соціально-економічного розвитку тощо. Більшість  країн  Азії  має  вихід  до морів  Тихого, Індійського та  Атлантичного  океанів,  де  проходять  найважливіші  торгові  шляхи  світу.
Пригадайте, які  чинники впливають  на  економічний  розвиток  країн.
Які  країни  регіону  мають  менш вигідне  ГП? Чому?
     -   Що ще  може  перешкоджати  розвитку  економічних  звязків  країн Азії?
4. Природно-ресурсний потенціал (Слайди №6-7)
Географічне  положення  регіону  і  його  величезні  розміри  визначили  над-звичайну різноманітність природи.
Доповніть  слайд  інформацією
Зробіть  висновок  про забезпеченість регіону  природними  ресурсами.
5. Населення Азії  (слайди 8-9)
Як ми  вже  не  раз  відзначали,  на  рівень  розвитку  економіки  країни  крім ПРП впливає  населення та  забезпеченість  трудовими ресурсами.
За чисельністю населення цей регіон посідає перше місце в світі.  В Азії на сьогодні проживає більше 4 млрд. осіб, населення тільки двох краї Китаю та Індії перевищує 2, 5 млрд. осіб. У першу десятку країн світу за кількістю населення входять шість азіатських країн: Китай, Індія, Індонезія, Пакистан, Японія і Бангладеш.
6. Господарство(слайди №10-12 )
Країни Азії перебувають на різних рівнях соціального та еконо­мічного розвитку. Безумовним лідером є Японія, яка входить до трійки найбільш розвинених країн світу. Стабільно зміцнюються позиції й міжнародний авторитет соціалістичного Китаю, який за ВВП поступається тільки США, а у 2015 р., за прогнозами, вийде на 1-е місце у світі.
Велику вагу на світовій арені мають «нові індустріальні» краї­ни Азії, насамперед «азіатські тигри» («далекосхідні дракони») — Республіка Корея, Тайвань, Сінгапур, Таїланд. Орієнтація на залу­чення іноземного капіталу і продумана державна політика дозволили їм здійснити якісний стрибок, настільки швидкий і ефективний, що його часто називають «економічним дивом». До країн нової індустріалізації зараз відносять також Малайзію, Фі­ліппіни, Індонезію і Туреччину.
Зона Перської затоки є одним з найважливіших промислових районів світу з великим обсягом видобутку нафти і газу, нафтохі­мічними, металургійними та іншими виробництвами.
У більшості інших країн регіону відчутні перехідні тенденції, спостерігається відхід від феодальних відносин (в їх економіці пе­реважають сільське господарство і гірничодобувна промисловість).
Сільське господарство в різних регіонах Азії має свій характер.
Встановіть відповідність між регіонами та характером с/г виробництва (демонстрація відео фрагментів)
      - Чому сільське  господарство переважає  в структурі  економіки  багатьох  країн  Азії?
Особливу роль в деяких країнах Азії відіграє міжнародний туризм.
У міжнародному поділі праці країни Азії виступають як важли­ві постачальники сільськогосподарської продукції, продукції гір­ничодобувної промисловості. Зростає роль регіону в експорті елек­тротехнічної, радіоелектронної, автомобільної продукції.
Інтенсивному залученню багатьох країн Азії до світової спіль­ноти сприяє їх вигідне транспортно-географічне положення на морських шляхах, що пов’язують Європу й Америку з басейном Тихого океану.
V. Узагальнення (евристична бесіда, слайд № 13)
- Які  конкретні  приклади  впливу  ПРП країн Азії на  галузеву  структуру  їх  економіки  ви  можете  навести?
 - Чому, маючи  великий ПРП більшість  країн Азії  залишається  на  низько-му  рівні економічного  розвитку?
VІ. Підсумки  уроку
VII.  Домашнє завдання
 Опрацювати  §§ 34,35;  підготувати  інформацію  для створення  презентації  за   темою: «Японія»

Урок № 2
Тема: Японія
(бінарний урок)

Мета: - сформувати  в учнів  систему  знань  про  специфіку  японської  культури, основних  рис  сучасного  стану і розвитку  економіки  країни,
продовжити  формування навичок  роботи  з  програмами Microsoft Office
Power Point, продовжити формування компетенції «вміння вчитись»
Обладнання: політична  карта  світу,  компютери 
Тип  уроку:  вивчення  нового  матеріалу.

Хід  уроку:

Японія  засвоїла  всі новітні  винаходи  і  відкриття.
Випробувала всі  системи, які  вона  знайшла  в  Єв-
                                            ропі, і  застосувала їх  у  себе  не в такому саме виг-
ляді, ні,-  вона  застосувала  їх  настільки, наскільки
це  потрібно було  для  зміцнення  її  сил. Вона ско-
рискалася Європою  як  сходами, сходинками  яких
                                             піднялася  на вершину  Далекого  Сходу.
Ернест фон  Гессен-Вартег  « Японія і  японці»

І. Психолого-організаційний  момент.
ІІ. Актуалізація  опорних  знань (бесіда)
Які субрегіони  виділяють  у  межах  Азії? Покажіть їх  на карті
На  які  природні  ресурси  багаті  країни Азії?
Які демографічні  проблеми  актуальні  для  багатьох  країн  Азії?
Які  країни  Азії  найбільш  економічно  розвинуті? Чому?
ІІІ. Мотивація навчальної  діяльності ( розповідь вчителя)
      Японію часто називають країною ХХІ століття, країною   «економічного дива». Але Японія це ще й країна найдавнішої високорозвиненої цивілізації з традиціями, які не завжди зрозумілі європейцям. Так, англійка Еліза Скідмор у книзі «Дні рикші в Японії писала: «Японія – загадка нашого століття, японці – це найнезбагненніший, найпарадоксальніший із народів..»
Відхилити завісу загадкового «японського дива», ознайомитись із традиціями країни вранішнього Сонця ми зможемо на сьогоднішньому уроці.
ІV. Вивчення  нового матеріалу.
Вступне  слово  вчителя. Сьогодні Ми  побудуємо наш урок  не  зовсім  звично  для  вас. Клас  розділений   на  4  групи, кожна  з  яких повинна  за  20  хвилин  за  допомогою Microsoft Office Power Point створити  презентацію (5-7  слайдів) своєї  теми, яка  буде  характеризувати  одну із  сторінок  життя  Японії. Тобто: «ЕГП  та ПРП Японії», «Населення країни»,   «Економіка Японії», «Культура  та  традиції країни вранішнього Сонця».
Вчитель  інформатики:
Згадайте, що  таке Microsoft Office Power Point?
Для  чого програма  використовується ?
Як  користуватися  Microsoft Office Power Point ?
Робота  в  групах (створення презентацій)
Захист створених  презентацій, обговорення  результатів.
V.Узагальнення, систематизація та контроль знань учнів (бесіда)
- Які  чинники  сприяли  перетворенню  Японії на  високорозвинену державу?
- Якими головними  особливостями  характеризується  галузева  структура  японської  промисловості?
- Чому  азійська  фінансова  криза  1997 р.  різко негативним  чином  вплинула  на  економіку Японії?
VІ. Підсумки  уроку.
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати § 36, випереджальне завдання учню – зробити відео візитку Китайської Народної Республіки

Урок № 3
Тема: Китай    
Мета: - формувати  в учнів  систему  знань  про   основні   риси   природних умов та ресурсів, сучасного  стану і розвитку  економіки  Китаю, уяву учнів про роль Китаю  в історії світової цивілізації; продовжити  формування навичок  роботи  з  різними джерелами інформації,  продовжити формування компетенції «вміння вчитись», формувати аналітичне мислення
Обладнання: політична  карта  світу,   економічна карта Китаю, відео фрагменти  про країну, «відео візитка» країни (учнівська робота), презентація
Тип  уроку:  вивчення  нового  матеріалу, урок-дослідження

Хід уроку:

На відміну від інших соціалістичних країн,
де розвиток приватного підприємства
 супроводжувався демократизацією
політичного життя, в колишній «Піднебесній
імперії» еволюція пішла іншим шляхом.
Й. Крозе « Світова економіка»
І. Психолого-організаційний  момент
ІІ. Актуалізація опорних знань  (прийом «Впізнай країну»)
Впізнати країну  учні можуть за відеозаписом, у якому названі та показані особливості країни
ІІІ. Мотивація  навчальної  діяльності (розповідь вчителя)
Китай … Давня  та загадкова  держава. П’ять  тисяч років китайської цивілізації , і всього 60 років КНР, народженої революцією. Який же Китай сьогодні?  В чому причина «китайського економічного дива»? На ці запитання ми спробуємо дати відповідь на сьогоднішньому уроці.
 ІV. Вивчення нового матеріалу
Вступне слово вчителя: Сьогоднішній урок буде побудований у вигляді дослідження,  де  кожен  з  вас може проявити себе , а  група експертів -  спеціалістів у складі  географа, політолога,  демографа, економіста та , навіть, працівника МЗС допоможе нам сформулювати вірні висновки з наших досліджень Отже розпочинаємо:
Китай  за останні 20 років вийшов на провідні позиції в світі майже у всіх галузях  господарства та  за обсягами ВВП.  Причини та передумови такого стрімкого росту  ми дізнаємось з наших досліджень. А зараз подивимось візитку країни, що «надіслали нам працівники МЗС Китаю» (відео візитка країни). За планом наших досліджень розглянемо:
 ЕГП країни (робота з картою)
Визначте з якими країнами межує Китай?який вони мають рівень економічного розвитку?
Визначте позитивні та негативні риси ЕГП країни
Завдання спеціалістам :
Дайте оцінку ЕГП Китаю
Природно-ресурсний потенціал ( робота з атласом та інформацією з мережі Інтернет)
Охарактеризуйте природні умови Китаю
За запасами яких мінеральних ресурсів  Китай займає провідне місце в світі?
Як Китай забезпечений іншими видами ресурсів?
Завдання Спеціалістам:
 Зробіть  висновок про ПРП країни та галузі господарства Китаю , які можуть розвиватись , враховуючи власний ПРП.
Населення
За текстом підручника, таблицями, діаграмами, картами  атласу скласти характеристику населення Китаю та визначити головні демографічні та соціальні проблеми країни.
Завдання спеціалістам:
як  населення країни впливає на  її розвиток.
Господарство
       З давніх часів Китай дивував європейців не лише своєю національною самобутністю, а й досягненнями у різних сферах життя. Зараз Китай є безперечним світовим лідером за виплавкою сталі, виробництво цементу, лідер по виробництву свинцю, алюмінію, цинку, мінеральних добрив, текстилю. Всі країни світу завалені дешевими китайськими товарами. Китай випускає автобуси, автомобілі, судна, трактори, літаки, верстати, ліки, продукти харчування. У 90-х роках китайці «перехворіли» на комп’ютерну лихоманку і почали активно збирати комп’ютери, а в районі Хайдіан, створили власну «силіконову  долину».
За допомогою карт визначте галузі спеціалізації промисловості Китаю
За допомогою карт атласу і тексту підручника визначте спеціалізацію рослинництва та тваринництва Китаю. Укажіть райони їх розміщення.
За допомогою карт атласу  охарактеризуйте  рівень розвитку транспорту в країні
Завдання спеціалістам – економістам:
Використовуючи відомі вам дані та презентацію  зробіть висновок чи можемо ми віднести Китай до розвинутих країн світу
Територіальні відмінності
Як ви гадаєте, чи рівномірно розвинений Китай, чи  є диспропорції в розвитку? Якщо є , то з якої причини?
Зовнішньоекономічні зв’язки
Визначте з якими країнами Китай має торгово-економічні зв’язки
Використовуючи діаграми  охарактеризуйте структуру експорту - імпорту Китаю
V.  Узагальнення, систематизація та контроль знань та вмінь учнів
(прийом «Дискусія»)
В чому причина «китайського економічного дива»?
Чи можемо ми віднести Китай до найвпливовіших країн світу ? до розвинутих країн?
VI. Підсумки уроку
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати § 37, випереджальне завдання: перша група учнів, використовуючи ресурси всесвітньої мережі Internet, готує 10-хвилине повідомлення про Індію, освітлюючи природні умови та ресурси країни,  друга група учнів готує 10-хвилине повідомлення про Індію, освітлюючи економічні особливості життя країни; третя – про населення та культурні надбання Індії.


Урок № 4
Тема:Індія    

Мета: - сформувати  в  учнів  загальні  уявлення  про  культурні  та економ-мічні  особливості  Індії, вдосконалити навички  учнів  самостійно добирати та  аналізувати  матеріал,  працювати  з компютером.
Обладнання: політична  карта  світу,  мультимедійна  дошка, комп’ютери, відео фрагменти
Тип  уроку : вивчення  нового  матеріалу
Хід уроку:

І. Психолого - організаційний  момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Розгадайте кросворд та дізнайтесь другу офіційну назву держави, яку розглянемо на сьогоднішньому уроці

1.Держава, колонією якої була Індія  до 1947 року
2.Священна річка Індії
3Один з богів індуїзму ( має 4 руки та 4 голови)
4Територіально-адміністративний устрій Індії
5 Півострів, на якому знаходиться країна
6 Верства населення Індії, яка займає певне місце в соціальній ієрархії держави.
ІІІ. Мотивація  навчальної  діяльності  
Сьогодні  ми  поговоримо  про  одну  з найдавніших  та  найдивовижніших  країн  світу – Індію, яку самі індуси називають Бгарат, як ми з’ясували трішки раніше.
Що  асоціюється  з цією  країною  у кожного  з нас?
Спробуємо впізнати  що  це  за  місця  і  як  вони пов’язані  з  Індією ?
( демонстрація  на  мультимедійній  дошці)
Спробуємо  подивитися  на  цю давню  країну  як  безпосередні  свідки  процесів, що  в  ній  виникають.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Вступне слово вчителя: Сьогодні на уроці  ми  заслухаємо  доповідачів, які готували повідомлення про різні аспекти життя Індії. Після  виступу  доповідачу   учні можуть  задати  питання.
Серед вас є група учнів-експертів, яким   пропонується  створити  публікацію з  теми  «Індія: традиції  та реалії  сьогодення» за  допомогою Microsoft Office Publisher та  презентувати  їх наприкінці   уроку.
 Виступи  учнів + бесіда  + презентація  публікації
V.  Узагальнення, систематизація та контроль знань та вмінь учнів
 ( евристична бесіда)
Як  ви  гадаєте  для  економіки  Індії позитивним  чи  негативним  є  той факт, що за  країна  має  велику  площу? Чому?
Як  ви  гадаєте  для  економіки  Індії позитивним  чи  негативним  є  той факт, що  за  населенням  Індія  займає 2  місце  в  світі  після  Китаю? Чому?
Які  демографічні  проблеми  постають  перед  державою?
Чому  «багата» в  природному  відношенні  Індія  залишається досить  бідною  державою?
VІ. Підсумки уроку.
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати  § 38,39,  створити  рекламний  туристичний буклет, який  би  знайомив  з  однією  з  країн Азії (за  допомогою Microsoft Office Publisher)

Урок № 5
Тема:Узагальнення знань з теми «Країни Азії»

Мета :  узагальнити та систематизувати знання учнів з теми, перевірити  рівень  засвоєння  знань  та  досягнень  учнів  за відповідною  темою
Обладнання: політична  карта  світу,  мультимедійна  дошка, комп’ютери,
Тип  уроку:  урок  узагальнення та систематизації знань

Хід  уроку:

І. Психолого-організаційний  момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Країни Азії поступово виходять на лідируючи позиції в світі. Все частіше європейці спілкуються з азійцями в справах бізнесу та освіти. Тому дуже важливо розуміти менталітет азійців та сучасний розвиток країн Азії та їх роль в МГРП. Сьогодні на уроці ми повинні узагальнити та систематизувати знання з цієї теми
ІІІ. Узагальнення знань та вмінь
1. Презентація рекламних буклетів учнями
2.1. Виконання  тестових завдань  за  комп’ютерами, самооцінка
1. Яка  форма  правління  переважає  в  країнах Азії?
2. Яка  доля  країн  Азії  в  світовому  населенні?
А) 50%
Б) 60%
В) 70%
Г) 75%
3. Які перелічені нижче  показники  об’єднують Китай  та Індію
А) вигідне ЕГП
Б) висока  народжуваність
В) багатий ПРП
Г) низький  рівень урбанізації
Д) кастова система
Е) багатонаціональність
4.Яку  річку  Називають « Дунаєм Азії»?
5. До якої  країні  відносяться  такі  слова: бансай, сенсей, пагода, самураї, хоку?
6. Експортна  продукція якої  держави  представлена: залізна та  марганцева руда, коштовне  каміння, тканини, горіхи, банани, чай, спеції, кінофільми:
7. Виберіть країни, вздовж кордонів  яких, простягнувся  «оловяний  пояс»
А) Туреччина.
Б) Таїланд,
В) Японія,
Г) Індонезія
Д) Індія
8. Які  країни  відносяться  до  «далекосхідних тигрів»:
А) Корея
Б) Туреччина
В) Тайвань,
Г) Сінгапур
Д) Японія
9. Назвіть   статті експорту  Китаю:
10. Вибрати  країну, якій основний  доход населення дає  гірничо видобувна  промисловість:  
2.3. Перевірка  за  допомогою спеціальної  програми знання  карти:
Підписати країни  та  їх  столиці
ІV. Підсумки уроку
V. Домашнє завдання
 Повторити  тему; написати   есе на тему: «Сучасна інтеграція країн Азії – це об’єктивна реальність чи мрія»











Немає коментарів:

Дописати коментар